Tuesday, November 16, 2010

Fittekvote


Denne anmeldelsen er skrevet i forbindelse med Cappelen Forlag sin bokbloggturne.




Utgitt: 2010
Forlag: Cappelen Damn
Genre: Romaner
Forfatter: Axel Hellstenius & Morten Skårdal
Originaltittel: Fittekvote
Alder: 14-18 år


                            Omtale

Boka handler om å være jente i det norske forsvaret. For Victoria Bakke blir overgangen fra frisør til befalsskoleelev tøff. Hun får testet både fysiske og psykiske grenser, og må ta vanskelige valg.


Bokomslaget.

Tøff, morsom roman om en ung jentes virkelighet i det norske forsvaret. Victoria bestemmer seg for å søke på befalsskolen sammen med kjæresten, men det er slett ikke enkelt. De kan ikke vise at de er kjærester, og Victoria får testet sine egne grenser både fysisk og psykisk. Samtidig må hun ta et valg: skal hun signere utenlandskontrakten, og dermed være villig til å dø for sitt land? En spennende bok som er vanskelig å legge fra seg!

Min mening om boken.



Fittekvote, kjente jeg ble skeptisk når jeg fikk se covret på denne boken. Hadde faktisk helt glemt av at jeg hadde meldt meg på denne boken. Fittekvote liksom.

Historien er vell den typiske ungdoms-klisjé, der det finnes en trøbblete oppvekst i dette tilfelle en alkoholisert far(men han er ikke tilstede lenger) å en mor som ikke helt virker som hun er tilstede. Barndommen til Viktoria var preget med mishandling og det har påvirket henne på sitt vis. Hun tåler ikke at menn spesielt hever stemmen eller virker truende mot henne, da besvimer hun. Bang sier det da.

Viktoria jobber som frisør, og har lange negler. Da skjønner vi jo med en gang hvordan bås forfatterene vil sett henne i. "Bimbo" båsen.  Bimbo å trøbblete fortid med en kjæreste som er nedlatende å litt for full av seg selv.

Hun ender opp på befalskolen på grunn av at kjæresten skal inn, å hun vil selvfølgelig være sammen med han.

Skal jeg være helt ærlig vet jeg ikke hvor jeg skal starte med meningen min om denne boken. Den tar for seg hvor vanskelig- delvis problematisk det er å være kvinne i forsvaret- flott det. Den tar for seg hvor vanskelig det kan være for rekruttene å signere på en utenladskontrakt, igjen- flott det.

Men selve historien har jeg hørt og sett før. Som Moshonista sier, se filmen Mening Benjamin med Goldie Hawn, så har du samme historien som her.  Det blir liksom Bimbo(ingen tror hun skal klare det,hun ryker)-bestemmer seg for at dette skal jeg klare,og jeg skal tvinge"gutta" til og akseptere meg(i denne boken drakk hun alle guttene under bordet, G.I Jane trenet som en gal å banket das master chief)- blir "akseptert"- gjennomfører med glans å blir en form for helt. 

Jeg har god tro på at denne boken vil falle i smak hos mange ungjenter, og de vil sikkert tenke "å,akkurat sånn har jeg det" så vil de vurdere å søke seg inn i forsvaret. For forsvaret er dette en kjempebok, mye bedre enn en stor reklame poster vertfall.

 Boken er lettlest det tok ikke mange timene før jeg var ferdig med den,men jeg fant ikke mange spenningsmomenter. Tror faktisk ikke det var et eneste ett i boken, den bare duret av gårde. Den blir alt for uoriginal å kjedelig for min del.


I går var det Moshonista som skrev anmeldelse om boken, den kan du finne her
I morgen er det Chalten som skal anmelde boken, og den finner du her.

3 comments:

Mari - Escape In A Book said...

Flott og ærlig anmeldelse. Denne boken høres ikke ut som noe for meg i hvert fall. Jeg kan være litt sær innimellom så bare tittelen fikk meg til å steile.

Ingalill. said...

Signerer!
- skulle de først lage Befalskolebok kunne de dratt den mye lenger og skapt litt spenning.
GIJane fikk jo tross alt skalle ned Viggo, stakkars Victoria bare besvimer :-)

Englehår said...

Takk skal du ha Ladybug;) Ja, tittelen frister ikke en til å lese boken.

Helt enig Ingalill. Der var det action i det minste. Her blir det bare mye syting på et vis ;)